چگونه با گذشته صلح کنیم

چگونه با گذشته صلح کنیم

فهرست مطالب

چگونه با گذشته صلح کنیم

صلح با گذشته و زندگی در زمان حال

گذشته ما زمان حال ما را شکل می دهد و به ما کمک می کند تشخیص دهیم که چه کسی هستیم و به کجا می رویم. بنابراین، طبیعی است که از تجربیات گذشته خود به عنوان نقطه مرجع برای وضعیت فعلی خود استفاده کنیم. اصل مهم در زندگی این است که یاد بگیریم چگونه با گذشته صلح کنیم.

 انتخاب هایی که امروز برای خودمان انجام می دهیم اغلب تحت تأثیر گذشته ما هستند. اگر از قضاوت سالم برای هدایت انتخاب‌هایمان استفاده می‌کنیم، پشیمانی‌ها، اشتباهات و دردهای گذشته به عنوان نشانه‌هایی برای آنچه در زندگی‌مان نمی‌خواهیم استفاده می‌شوند.

با این حال، برای برخی، گذشته به عنوان محل تأمل و تفکر نیست، بلکه به عنوان یک مقصد تلقی می شود. برای کسانی که با رهایی از درد یا پشیمانی گذشته مبارزه می کنند، ممکن است احساس کنند در دام موقعیت خود افتاده اند و نمی توانند در زندگی خود به جلو حرکت کنند. احساس ناتوانی در رها کردن گذشته می تواند منجر به افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا حتی خودکشی شود.

در مواقع درد عاطفی، ممکن است خودمان را در حال فکر کردن به زمانی ببینیم که احساس شادی بیشتری می‌کردیم که می‌تواند به ما در زمان حال کمک کند. به عنوان مثال، اگر در گذشته به دستاوردی که به دست آورده‌ایم افتخار می‌کردیم، فکر کردن به موفقیت‌های گذشته‌مان می‌تواند به ما در رسیدن به موفقیت‌های جدید در حال حاضر کمک کند.

 ارجاع به تجربیات مثبت گذشته ما می تواند گزینه ای سالم برای تعیین اهداف یا ایجاد عادات بهینه در حین تمرکز بر آینده باشد. در حالی که اندکی تأمل می تواند سالم باشد و خلاقیت را تقویت کند، تأمل بیش از حد یا نشخوار فکری در تجربیات منفی گذشته می تواند به وسواس کشیده شود و منجر به احساس گیر افتادن شود.

نشخوار فکری

درد، پشیمانی و PTSD

اگر در یک رابطه عاشقانه یا خانوادگی از طرف یکی از عزیزان خیانت دیده ایم، ممکن است آن تجربه آسیب زا را در حالی که در ذهنمان تکرار می شود، دوباره زندگی کنیم. برخی از بوها، غذاها، مکان ها یا آهنگ ها ممکن است “محرک” تجربه مجدد درد باشند، که اغلب منجر به تلاش برای دور کردن افکار و احساسات مزاحم می شود. این می تواند منجر به علائم دیگری از جمله انزوای اجتماعی، بی اعتمادی به دیگران، رفتار خرابکارانه خود و ناتوانی در پیشرفت در زندگی ما شود (زندگی در گذشته).

علائم هشدار دهنده زندگی در گذشته

  • مکالمات به زمان های خاص، افراد خاص یا موقعیت های خاص باز می گردد.
  • شما مجذوب یا جذب همان افرادی هستید که باعث درد شما می شوند.
  • اختلاف نظرها اغلب پیرامون بحث های گذشته است.
  • به راحتی بی حوصله یا ناامید می شوید.
  • مقایسه وضعیت فعلی خود با شرایط قبلی
  • تروما یا رویدادهای دردناک قبلی در ذهن شما تکرار می شود.
  • رفتار خود خرابکارانه
  • محرک های عاطفی که باعث می شود به افراد یا موقعیت های گذشته فکر کنید.
  • از روابط برای پر کردن خلاء یا جلوگیری از تنها ماندن با افکارتان استفاده می شود.
  • انتظار اتفاق بد دیگر.
  • احساس اضطراب یا رفتار تکانشی.
  • تجربه پشیمانی از انتخاب های تکانشی.
  • همه یا هیچ فکر کردن به افراد جدید یا تجربیات جدید.
  • اجتناب از افراد جدید یا تجربیات جدید.
گذشته، حال و آینده

چگونه با گذشته صلح کنیم

بهبودی از درد گذشته یا تجربیات آسیب زا چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. این فرآیندی است که نیازمند صبر، فداکاری و تعهد برای تغییر است.

این تجربه گذشته نیست که مردم را درگیر نگه می دارد، بلکه عادت هاست.

ویلیام فاکنر می نویسد «گذشته هرگز از بین نمی رود». این بیانیه ممکن است با توجه به ناملایمات گذشته صادق باشد. رویدادهای منفی با صدای بلند در معماری روانی ما طنین انداز می شوند.

گذشته، حال، آینده: در یک بعد زمانی گیر نکنید

مردی در خاطراتش گیر کرده است. همسرش ده سال پیش او را ترک کرد، با این حال او بارها در مورد از دست دادن او نشخوار می کند.

یک نوجوان نمی خواهد برای امتحان نهایی آینده درس بخواند. در عوض، او با دوستانش وقت می گذراند یا بازی ویدیویی مورد علاقه اش را در خانه انجام می دهد. او در لحظه حال به قیمت ازدست دادن آینده گیر کرده است.

یک وکیل، روز و شب، حتی در تعطیلات آخر هفته، کار می کند تا برای رسیدگی های دادگاه موکلانش آماده شود. او به ندرت استراحت می کند یا دوستان را ملاقات می کند. او در آینده ای از پرونده های بی پایان دادگاه گیر کرده است.

وجه مشترک این افراد این است که تمرکز زندگی آنها بر یک بعد زمانی واحد است، گذشته، حال یا آینده.

اگرچه در هر لحظه فقط زمان حال تجربه شده وجود دارد، اما دسترسی به گذشته از طریق حافظه امکان پذیر می شود و همچنین انتظارات و برنامه های آینده نیز وجود دارد.

زندگی در زمان حال با نگاهی به گذشته و حرکت به سوی آینده

چگونه با گذشته صلح کنیم

پیشنهاد می کنم مقاله در دنیای تو ساعت چنده؟ را نیز بخوانید.

مهناز نیکو – روانشناس

https://instagram.com/mahnaznikoo.ir

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید