روانشناسی رابطه جنسی

روانشناسی رابطه جنسی

از تاریخ باستان تا امروز، رابطه جنسی یکی از موضوعات مورد بحث در دنیا بوده است. محققان و دانشمندان سال هاست که روانشناسی رابطه جنسی و به نوعی اثرات روانی و فیزیولوژیکی رابطه جنسی را بررسی می کنند. جالب توجه است که یافته های آنها نشان می دهد که رابطه جنسی بسیار بیشتر از یک عمل فیزیکی است و می تواند به سلامت روان و رفاه کلی ما تاثیرگذار باشد.

روانشناسی رابطه جنسی

اثرات فیزیکی رابطه جنسی

اثرات فیزیکی رابطه جنسی می تواند بسیار فراتر از آن چیزی باشد که مردم فکر می کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که درگیر شدن در فعالیت جنسی می تواند پیامدهای مختلفی برای بدن ما داشته باشد، چه مثبت و چه منفی. می تواند منجر به افزایش برانگیختگی و لذت و همچنین افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون شود.

همچنین شناخته شده است که باعث افزایش هورمون هایی مانند اکسی توسین می شود که نقش اساسی در درک و توسعه روابط دارد. این نشان می‌دهد که اگرچه رابطه جنسی اغلب به عنوان عملی در نظر گرفته می‌شود که عمدتاً بین دو شریک به دنبال ارضای جسمانی تجربه می‌شود، تأثیرات گسترده‌تری بر بدن ما نسبت به آنچه که یک فرد معمولی در ابتدا ممکن است تصور کند وجود دارد.

اثرات روانی رابطه جنسی

محققان و دانشمندان سال هاست که در حال بررسی اثرات فیزیولوژیکی و روانی رابطه جنسی هستند مطالعات بر روی اثرات روانی رابطه جنسی چندین فواید بالقوه برای سلامتی را نشان داده است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که انجام فعالیت جنسی منظم می تواند خلق و خو را بهبود بخشد، سطح استرس را کاهش دهد و به افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که می تواند به اضطراب، افسردگی و رضایت از رابطه کمک کند. چنین یافته‌هایی بینشی هیجان‌انگیز، در مورد اینکه چگونه رفتار جنسی سالم می‌تواند سلامت روانی ما را بهبود بخشد، ارائه می‌دهد.

روانشناسی رابطه جنسی

علم و روانشناسی رابطه جنسی

برای قرن‌ها، محققان تلاش کرده‌اند تا علم پشت رابطه جنسی انسان را درک کنند. از هورمون ها و مواد شیمیایی مغز گرفته تا فشارهای تکاملی، عوامل بیولوژیکی زیادی وجود دارد که بر رفتار جنسی ما تأثیر می گذارد.

هورمون ها میل جنسی را تحریک می کنند

اولین عاملی که در مورد آن صحبت خواهیم کرد هورمون ها هستند که نقش مهمی در ایجاد میل جنسی دارند. به عنوان مثال، تستوسترون یکی از هورمون های اصلی است که بر تحریک جنسی و میل جنسی در مردان و زنان تأثیر می گذارد.

همانطور که سطح تستوسترون افزایش می یابد، علاقه جنسی نیز افزایش می یابد. هورمون های دیگر مانند استروژن در مدیریت میل جنسی ضروری هستند.

دوپامین به کنترل رفتارهای لذت جو کمک می کند، در حالی که اکسی توسین باعث ایجاد احساس ارتباط بین شرکا می شود. این بدان معناست که وقتی ما درگیر فعالیت‌های جنسی خاصی می‌شویم یا با کسی ارتباط عاشقانه برقرار می‌کنیم، مغز ما این مواد شیمیایی را آزاد می‌کند. و احساسات مثبتی ایجاد می‌کند که رفتار ما را تقویت می‌کند و ما را تشویق می‌کند تا دوباره به دنبال تجربیات مشابه باشیم.

درک اضطراب عملکرد جنسی

اضطراب جنسی را می توان به عنوان ترس از عملکرد جنسی یا ناتوانی در استراحت در لحظات صمیمی با شریک زندگی تعریف کرد. برای مردم احساس اضطراب در مورد رابطه جنسی معمولی است، اما زمانی که این احساس پایدار باشد، می تواند در روابط و شادی شخصی اختلال ایجاد کند.

علل احتمالی اضطراب جنسی

دلایل بالقوه زیادی برای اضطراب جنسی وجود دارد. برخی ممکن است روانی باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فیزیکی باشند.

 علل روانشناختی رایج شامل نگرانی در مورد عملکرد یا ترس از طرد شدن از طرف شریک زندگی است.

علل فیزیکی ممکن است شامل کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، یائسگی و موارد دیگر باشد.

علائم اضطراب جنسی

اضطراب جنسی می تواند در هر دو علائم روحی و جسمی ظاهر شود. از نظر ذهنی، افرادی که اضطراب جنسی را تجربه می کنند ممکن است در مورد بدن خود احساس شرم یا خجالت کنند یا در تمرکز بر روی لحظه مشکل داشته باشند.

 از نظر فیزیکی ممکن است تنش در بدن، عدم علاقه به رابطه جنسی یا صمیمیت، مشکل در رسیدن به ارگاسم، اختلال نعوظ و خشکی واژن، از جمله علائم احتمالی دیگر را تجربه کنند.

روابط جنسی موفق

پیش بینی کننده های زندگی جنسی رضایت بخش

آشکارا در مورد خواسته ها و نیازهای جنسی خود با شریک زندگی تان صحبت می کنید.

کیفیت ارتباط جنسی مهمتر از فراوانی است. ارتباط هم از طریق ایجاد صمیمیت و هم با کمک به برآوردن نیازهای جنسی یکدیگر کمک می کند.

تماشای پورنوگرافی کمتر

 افرادی که به پورنوگرافی نگاه می کنند اغلب به اثرات مثبت، به عنوان مثال، افزایش مهارت جنسی یا تخیل اشاره می کنند. با این حال، تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که مصرف پورنوگرافی منجر به رضایت جنسی کمتر، هم برای فردی که پورنوگرافی را مشاهده می کند و هم برای شریک زندگی او، می شود.

در آغوش گرفتن و بوسیدن مکرر

 صمیمیت فیزیکی غیرجنسی با رابطه جنسی رضایت بخش تر مرتبط است. بوسیدن و در آغوش گرفتن بعد از رابطه جنسی نیز منجر به زندگی جنسی شادتر می شود.

صمیمیت بیشتر

 جای تعجب نیست که احساس نزدیکی به شریک زندگی خود با رضایت جنسی بیشتر همراه است. تحقیقات نشان داده است که در روزهایی که زوج‌ها از نظر عاطفی بیشتر با شریک زندگی خود احساس صمیمیت می‌کنند، از زندگی جنسی خود رضایت بیشتری دارند.

رابطه جنسی مکرر

 فراوانی رابطه جنسی یکی از قوی ترین پیش بینی کننده های رضایت جنسی است زوج هایی که رابطه جنسی را متوقف می کنند اغلب از زندگی جنسی خود رضایت کمتری دارند.

تنوع

فقط دفعات رابطه جنسی مهم نیست. تنوع نیز مهم است. زوج هایی که انواع مختلفی از رابطه جنسی (پوزیشن های مختلف) مشترک دارند، به طور متوسط ​​رضایت جنسی بالاتری را گزارش می دهند.

برابری در شروع رابطه جنسی

رضایت جنسی زمانی کاهش می یابد که یکی از شرکای جنسی همیشه آغاز کننده رابطه جنسی باشد. در این روابط، ممکن است باورهای اشتباهی در مورد رابطه جنسی، به عنوان مثال (مرد باید همیشه شروع کند) یا عدم تطابق در میل جنسی وجود داشته باشد. بنابراین هر دو نفر باید میل به ایجاد رابطه جنسی را بیان کنند.

عملکرد جنسی سالم

 مشکلات مربوط به اختلال عملکرد جنسی، مانند درد هنگام رابطه جنسی یا مشکل در حفظ نعوظ، منجر به کاهش رضایت جنسی می شود. متأسفانه، اختلال عملکرد جنسی در یک شریک، تأثیرات قوی بر رضایت جنسی در هر دو طرف دارد.

ارگاسم مداوم

 جای تعجب نیست که رسیدن به ارگاسم پیش بینی کننده قابل توجهی برای یک زندگی جنسی رضایت بخش است. همچنین مهم است که آیا شریک زندگی برای رسیدن به ارگاسم شما ارزش قائل است یا خیر، که احتمالاً به دلیل تأثیرات مثبت بر صمیمیت و اعتماد شریک جنسی، رابطه جنسی را رضایت بخش تر می کند.

رضایت از زندگی

 در نهایت، یک زندگی شاد و یک زندگی جنسی شاد معمولاً دست به دست هم می دهند. این دو متغیر اثرات متقابلی دارند به طوری که رضایت از زندگی منجر به رضایت جنسی می شود و بالعکس.

روانشناسی رابطه جنسی

اگر از زندگی جنسی خود ناراضی هستید، این متغیرها راه های ممکنی را برای بهبود آن پیشنهاد می کنند. به عنوان مثال، ارتباط بازتر با شریک زندگی خود را در مورد رابطه جنسی کشف کنید، پورنوگرافی را از زندگی خود کاهش دهید یا بهتر است بگوییم حذف کنید، و به ایجاد تنوع در اتاق خواب فکر کنید. کار بر روی کیفیت کلی رابطه شما نیز احتمالا به یک رابطه جنسی رضایت بخش تر کمک می کند.

پیشنهاد می کنم عشق – اراده – سکس مقاله را نیز بخوانید.

مهناز نیکو – روانشناس

https://instagram.com/mahnaznikoo.ir

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید