ساختن یک زندگی شاد

ساختن یک زندگی شاد
ایجاد یک زندگی شاد و خوشبخت اغلب به انتخاب‌ها و رفتارهای ما در زندگی روزمره بستگی دارد. خوشبختی و شادی حس درونی هست. هیچ آدمی بدون مشکل نیست، بنابراین باید شادی و خوشبختی رو درونی سازی کنیم.
دنبال معجزه و اتفاقات بزرگ و خاص نباشیم بلکه باید خودمون ایجادش کنیم.

 

زندگی شاد

زندگی شاد

 

خب حالا چطوری باید ایجادش کنیم؟

 

چندتا راهکار رو من بهتون پیشنهاد می کنم که البته راهکارهایی که انجامش واقعا معجزه می کنن.
۱- پذیرش: قبول واقعیت‌ها و شرایط موجود در زندگی اولین گام به سوی خوشبختی است. تلاش کنید تا از تجربه‌ها و شرایط منفی یاد بگیرید. و به جای تأسف خوردن، سعی کنید راه‌حل‌های بهتری پیدا کنید.
من همیشه به پذیرش تاکید کردم. تا نپذیرین شرایط رو نمی تونین آرامش داشته باشین. اول بپذیر و بعد برای تغییرش تلاش کن.
بزارین یک مثال براتون بیارم: مثلا دختری که از خانواده خودش به هر دلیلی ناراضی هست. خانواده رو که نمیشه تغییر داد. پس خودت، نگرشت و انتخاب ها و فعالیت های خودت رو تغییر بده.
۲- معنا و هدف: داشتن اهداف و معنا در زندگی می تونه به شما انگیزه و اشتیاق بیشتری برای زندگی بده. لیست اهداف مشخصی برای خودتون تعیین کنید و به تدریج به سمتشون حرکت کنین.
۳- تغذیه سالم: مراقبت از سلامتی جسمی اهمیت زیادی داره. تغذیه سالم، ورزش منظم، و خواب کافی می تونه به شما کمک کنه تا انرژی و حالت روحی خوبی داشته باشید.
۴- ارتباطات مثبت: روابط مثبت و حمایت‌کننده با دیگران می تونه به شما احساس خوبی بده. رابطتون رو با افرادی که به شما انرژی مثبت میدن تقویت کنید.
۵- مدیریت استرس: یادگیری راه‌های مدیریت استرس می تونه به شما در کاهش اضطراب و افزایش رضایت از زندگی کمک کنه. تکنیک‌های تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و ورزش‌های آرامش بخش خیلی مفید هستن.
در همین سایت می تونید پرسشنامه سبک های مقابله با استرس رو تکمیل کنید.
۶- وقت گذرانی با علایق: برای فعالیت ها و کارهایی که بهشون علاقه دارین وقتی رو بزارین. کلا انجام کارهایی که دوسشون داریم لذت بخشه و حس خوبی رو به دنبال داره.
۷- کمک به دیگران: انجام رفتارهای خیرخواهانه و کمک به سایرین می تونه به شما احساس رضایت بیشتری بده.
۸- توسعه مهارت‌ها: آموزش مهارت‌های جدید و بهبود مهارت‌هایی که دارین احساس پیشرفت رو به دنبال داره.
۹- از طبیعت لذت ببرید: تایمی رو برای رفتن به طبیعت مشخص کنید. و همینطور داشتن گل و گیاه خیلی می تونه مفید باشه. پیشنهاد می کنم خودتون یک قلمه کوچیک گل رو بکارین و بزرگش کنید. بعد می بینید که دیدن بزرگ شدنش چقدر لذت بخشه.
۱۰- تمرکز بر لحظه حاضر: تلاش کنید تا در لحظه حاضر زندگی کنید و به حضور ذهنی خود در هر لحظه اهمیت دهید.
یک تمرین بهتون میدم انجامش بدین.
گوشه ساکت بشینین. چشماتون رو ببندین. از سرتون شروع کنید. به دقت به تمام حس هایی که دارین توجه کنین، احساس درد، سنگینی، آرامش یا هر چیز دیگه ای که حسش میکنین. و کم کم به پایین بیاین. پیشانی، چشم ها، گوش ها، بینی، گردن، دست ها و…
۱۱- رقصیدن: رقص هم از اون کارهایی هست که حس خوب به دنبال داره. اصلا خجالت نکشین و حتما زمانی رو برای رقصیدن داشته باشین.

 

به یاد داشته باشید که هر فرد ممکن است از راه‌های مختلفی برای رسیدن به خوشبختی استفاده کند. مهمترین نکته اینکه به خودتون اجازه بدین زندگی شادتری داشته باشید و تغییرات هرچند کوچک رو در رفتارها و تصمیمات خودتون ایجاد کنید.

 

مهناز نیکو – روانشناس https://instagram.com/mahnaznikoo.ir

 

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید