مسئولیت انتخابت را بپذیر

مسئولیت انتخابت را بپذیر
سرنوشت هر کس بسته به انتخابهایش است
ما هرچه که هستیم نتیجه انتخاب خود ماست

 

در مشاوره با درمان وجودی، تاکید میشه که مراجع مسئولیت کارها و انتخاب های خودش رو بپذیره. و بدونه که مسئولیت زندگی به عهده خود فرد است.

 

مسئولیت زندگی ات را بپذیر

مسئولیت زندگی ات را بپذیر

 

مسئولیت یعنی آگاهی از اینکه خود، سرنوشت، گرفتاری های زندگی، احساسات و در نتیجه رنج هایمان را خودمان پدید آورده ایم.
در این درمان روانشناس و مشاور به موضوعاتی می پردازن که محورهای اصلی زندگی هستند. و میشه گفت موضوعاتی که حل اونها آرامش وجودی زیادی رو به همراه داره.

 

مثل: مسئولیت، آزادی، مرگ، تنهایی، بودن در مقابل نبودن، اضطراب به عنوان شرط زندگی، آگاهی، معنا، رنج، عشق، پوچی، اصالت.

 

سارتر (یکی از بزرگترین درمانگرهای وجودی و فیلسوف در فرانسه) اینطور بیان میکنه که ما محکوم به انتخاب هستیم. یعنی الان هرچه که هستیم، نتیجه انتخاب خود ماست.

 

تنها چیزی که ما در انتخابش مسئول نیستیم مرگ هست. که البته باز هم در انتخاب نوع نگاهمون به مرگ هم ما مسئولیم.

 

در مشاوره و درمان وجودی بیان میشه که انسان سالم، انسانیست که مسئولیت انتخاب هاش رو بپذیره. و پیامدهایی که به دنبال اون انتخاب هست رو نیز قبول کنه.
پس زمانی مشکل روحی و افسردگی به وجود میاد که فرد مسئولیت انتخاب و کاری که انجام داده رو نمیپذیره و دیگران رو مقصر میدونه.

 

اگر همه ما زمانی که میخوایم کاری رو انجام بدیم، تصمیمی بگیریم، انتخابی انجام بدیم، بپذیریم که باید هر اتفاقی که بعد از اون میفته به عهده خود ماست، باید عواقبش رو هم بپذیریم. حتی اگر دیگران هم نقش داشته باشن، در نهایت این ما هستیم که اون کار رو انجام میدیم.

 

 

در اتاق درمان و جلسات مشاوره زیاد این جمله رو شنیدم که میگن فلانی مجبورم کرد.!! این جمله اصلا قابل قبول نیست. و فقط در حد یک توجیه برای رهایی از مسئولیت حساب میشه.

 

این موقع است که مراجع میگه، دکتر در مطبش راحت نشسته و نمیدونه که “شوهر من چه گردن کلفیه”،” چه رئیس غیرقابل تحملی دارم”،” چطور وسواس منو از پا درآورده”.

 

اما حتی اگه کسی با اسلحه روی سر ما ایستاده باشه و بخواد کاری رو انجام بدیم، باز هم این ما هستیم که تصمیم میگیریم که انجام بدیم یا نه. اگر انجام بدیم پس عواقبش رو هم باید بپذیریم و نگیم مجبور شدیم. چون میتونستیم که قبول نکنیم حتی اگر به مرگ ما منجر بشه.

 

همچنین بخوانید آنچه را که باید بشکن و رنجش را بپذیر

 

ψ مهناز نیکو – روانشناس https://instagram.com/mahnaznikoo.ir
درمانگر- مشاوره فردی- روانشناس در مشهد

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید