توانایی تنهایی، شرط توانایی عشق ورزیدن

تنهایی-تنها شدن-قدرت تنهایی
وقتی شما به دلیل اینکه نمی تونید روی پای خودتون بایستین به فرد دیگری دلبسته میشین، اون شخص ممکنه نجات دهنده زندگی شما باشه، اما رابطه شما با اون شخص رابطه ای عاشقانه نخواهد بود.
حالا اون شخص به هر دلیلی که وارد زندگی شما شده، فرقی نمیکنه. مشاورتون، پزشکتون، همکارتون و …

 

 

قبل از اینکه بگین چرا نشه؟ جمله رو دوباره بخونید.
چیزهایی که باید دقت کنید روش: ناتوانی شما، دلبستگی، وجود نقص، تنهایی. یعنی شما به خاطر نقص یا تنهایی یا کمبودی در زندگیتون به اون شخص دلبسته شدین و نه به خاطر خود اون شخص.

 

حقیقت اینه که توانایی تنها موندن لازمه توانایی علاقه مند بودنه. یعنی اینکه شما اول باید تنها بودن و توانایی زندگی به تنهایی رو یاد بگیرید. یاد بگیرید که به دیگران وابسته نباشید. 〈اینکه میگم وابسته نباشید یعنی نبود دیگران باعث نشه شما از زندگی عقب بیقتید و نتونید کاری انجام بدین〉.

 

تنهایی

تنهایی

 

به قول یالوم اگر بتوانیم موقعیت های تنها و منفرد خود را در زندگی بشناسیم و سرسختانه با آنها رو به رو شویم، قادر خواهیم بود که رابطه ای مبتنی بر عشق و دوستی با دیگران داشته باشیم.

 

اما اگر نتونیم در برابر تنهایی مقاومت کنیم و وحشت اون بر ما غلبه کنه در این صورت نمی تونیم به سمت دیگری برویم. و در واقع اگر وارد رابطه ای بشیم این رابطه حقیقی نیست، بلکه رابطه ای ناساز، ناکام و ناهنجار است.

 

تنهایی

تنهایی

 

فردی که با جست و جوی عشق از تنهایی فرار میکنه، وقتی مورد انتخاب قرار میگیره، احساس میکنه که اون شخص منشا همه چیزه. اما این رابطه محکوم به شکسته، چون شخص مقابل از اینکه باید دائما همه چیز رو به اون اثبات کنه خسته میشه و همینطور احساس میکنه که اونو دوست نداره بلکه بهش نیاز داره.

 

افرادی که از تنهایی وحشت دارند، نیازمند حضور دیگران هستند، حتی ممکنه به سمت روابط جنسی متعدد بروند که در واقع کاریکاتور یک رابطه اصیل است. در واقع این شخص از ترس تنهایی وارد هر رابطه ای میشه.

 

پس این رو حتما در نظر بگیرید که اگر از ترس تنهایی وارد رابطه ای بشید، این رابطه دوامی نداره و خیلی زود از هم می پاشه و اگر هم ادامه پیدا کنه، بدون عشق و کاملا آزار دهنده خواهد بود.

 

و این رو هم فراموش نکنید که توانایی تنها بودن، شرط توانایی عشق ورزیدن است.

 

ψ مهناز نیکو – روانشناس https://instagram.com/mahnaznikoo.ir
زوج درمانگر – درمانگر فردی – خانواده درمانگر https://mahnaznikoo.ir/

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید