اهمیت ارتباط بین زوجین

اهمیت ارتباط بین زوجین
مشکل بسیاری از زوجینی که به روانشناس و مشاور مراجعه می کنن، مربوط به مشکل در برقراری ارتباط است. یعنی نمیدونن چطور عدم توافق رو در بینشون به توافق تبدیل کنند و گرفتار یک چرخه ی معیوب میشن که دائما در حال تکرار است.
بنابراین مشکلات ارتباطی، شایع ترین در بین زوجین شکست خورده است.

 

مشکلات ارتباطی

مشکلات ارتباطی

 

در مشاوره زوجی و مشاوره خانواده یکسری مهارت های ارتباطی مثل: آموزش ارتباط برقرار کردن، حل مساله، حل تعارض و … آموزش داده میشه.

 

زوجینی رو دیدم که وقتی مشکلی بینشون ایجاد میشه، اصلا تمایلی به برقراری ارتباط ندارن. یعنی اطلاعات کمی در مورد مشکل پیش آمده در اختیار هم میذارن و خب قطعا این موضوع باعث سوء تفاهم بین زوج میشه.

 

چیزی که همیشه در درمان تاکید میکنم حرف زدنه. وقتی مشکلی پیش میاد و صحبتی در مورد مساله نمیشه، طرف مقابل افکار مختلفی رو در ذهنش پرورش میده و سوء تفاهماتی به وجود میاد که به تبع باعث بزرگتر شدن مشکل و فاصله بین زوج میشه.

 

 

البته زن ها و مردها در شیوه برقراری ارتباط باهم متفاوت هست. به عنوان مثال زمانی که یک زن به همسرش میگه که “بشین میخوام باهات کمی صحبت کنم”. ممکنه منظور این باشه که فقط میخوام لحظاتی رو پیش تو بشینم. یعنی محتوای صحبت اهمیتی نداره فقط صحبت کردن در کنار همسر براش مهمه.
اما مردها ترجیح میدن که فقط برای تبادل اطلاعات و حقایق ارتباط برقرار کنن.

 

 

در مشاوره زوجی یکسری مشکلات ارتباطی تعیین شده که گاتمن اون ها رو چهار سوار کار مکاشفه نامیده:

 

اولین مشکل ارتباطی بین زوجین انتقاد در مقابل شکایت است:
گاهی زوج به جای بیان مناسب ناراحتی شروع به انتقاد سرزنش آمیز میکنه، یعنی به جای اینکه به رفتاری که باعث ناراحتی شده، تمرکز کنه، انگشت اتهام رو به سمت طرف مقابل می برد.
مثال: من هیچ سرگرمی ندارم، چون تو منو بیرون نمیبری.

 

دومین مشکل ارتباطی در مشاوره زوجی تحقیر نامیده میشه:
یعنی زمانی که فرد تحقیر کننده به صورت عمدی و از روی قصد همسرش رو تحقیر میکنه. مثل مسخره کردن، توهین، ادا و اطوار یا حرکات بدنی تحقیر آمیز.

 

در مشاوره زوجی سومین مشکل ارتباطی دفاعی رفتار کردن است:
وقتی که زن و شوهر حالت دفاعی نسبت به هم دارن، نمیتونن داخل یک تیم باشن. خب در این حالت خودشون رو تبرئه می کنن و مسئولیت مشکلات رو گردن طرف مقابل میندازن.

 

و اما چهارمین سوارکار مکاشفه در مشاوره زوجی عدم همکاری است:
در مشاوره زوجی به کرار دیده شده که وقتی مشکلی بین زوجین ایجاد میشه، یکی از اونها قهر میکنه و دیگه صحبت نمیکنه، خب این صحبت نکردن ممکنه که باعث بشه طرف مقابل احساس کنه که به اون بی اعتنایی شده، و وقتی هم این قهر طولانی بشه مشکلات جدی تر و وخیم تری هم در رابطه به وجود میاد.

 

 

شما می توانید بهبود رابطه جنسی بین زوجین مقاله را هم بخوانید.

ψ مهناز نیکو – روانشناسhttps://instagram.com/mahnaznikoo.ir
درمانگر- زوج درمانگر – خانواده درمانگر

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید