ازدواج سنتی یا مدرن

ازدواج سنتی یا مدرن
متاسفانه در ایران طرفین ازدواج حتی با گذراندن چندین جلسه مشاوره گاهی همچنان درگیری های زیادی دارند. که خب دلیل اصلی آن روراست نبودن با خودشون، مشاور و طرف مقابل است. و البته مساله ای که مهمتره مربوط میشه به تداخل نگاه غربی و شرقی، سنتی و مدرن به ازدواج.

 

یعنی در بعضی موارد نگاه کاملا سنتی و در بعضی موارد نگاه مدرنیته دارن. و تکلیفشون با خودشون مشخص نیست. بنابراین باید یکسری قواعد گذاشته بشه که خب چه مسائلی رو به شکل سنتی در پیش بگیریم. و چه مسائلی رو به سبک مدرن و خب باید تعریفی هم براش داشته باشیم.

 

 

ازدواج یک قرارداد است، یک قرارداد انسانی چه به شکل سنتی و چه ازدواج مدرن باشد.
در ایران سه ترکیب از ازدواج هست:
ازدواج سنتی: ازدواجی کاملا سنتی و طبق فرهنگ شهر و خانواده که در این ازدواج وظایف زن و مرد و حقوقشون کاملا مشخص است و از قبل تعیین شده. طبق این ازدواج مرد به خاستگاری میره و پیشنهاد از طرف مرد است.
در این ازدواج مهریه، شیربها، خرید لوازم و وظایف زن و مرد و … مشخص شده است.

 

ازدواج سنتی

ازدواج سنتی

 

ازدواج مدرن: ازدواجی که براش هیچ قانونی از قبل نوشته نشده و دو طرف با هم بر سر حقوق و وظایف توافق می کنند .و تعیین می کنند که سهمشون، آزادی هاشون، فرصت ها و … را به چه صورت است. و اگه طی زندگی موردی پیش بیاد که از قبل صحبت نشده خب حالا در موردش صحبت و توافق می کنند. هر یک از طرفین کاملا آزاده که هر زمانی که مابل بود از رابطه خارج بشه و طبق توافقی که از قبل انجام دادن به ازدواج خاتمه میدن.

 

ازدواج مدرن

ازدواج مدرن

 

ازدواج ترکیبی: دو طرف همدیگر رو میبینین توافقاتی انجام میدن و بعدمراسم خاستگاری رو هم دارن. مثلا دو طرف توافق می کنند که در مورد ارتباط با خانواده ها و اقوام به شکل سنتی اما در مورد خودشون و فرزندپروری به شکل مدرن و امروزی عمل کنند.
که خب بهتره که ازدواج ترکیبی توافقی داشته باشیم. نمیشه که یک قسمت از سنت باشه و یک قسمت از مدرنیته انتخاب بشه.

 

ازدواج خوب ازدواجی هست که قدرت ها برابر باشن، نمیشه که یکی دسته بالا بگیره و اون یکی بردست باشه. یعنی حقوق برابر، مسئولیت برابر و فرصت های برابر داشته باشند.

 

در مشاوره پیش از ازدواج از طرفین پرسیده میشه که چه نوع ازدواجی را قبول کردن. و مشاور هر یک از ازدواج ها و پیامدهای اون رو برای دو طرف مطرح میکنه.

 

 

مقاله های دیگه ررو هم بخونید مثل: پنج نیاز اساسی انسان ها در قالب ازدواج

ψ مهناز نیکو – روانشناس https://instagram.com/mahnaznikoo.ir
درمانگر- زوج درمانگر- خانواده درمانگر

 

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید