درس هایی برای زندگی، قسمت اول

اینجا درس هایی برای زندگی رو باهاتون به اشتراک میزارم، درس هایی که یونگ از روانشناسان برجسته دنیا مطرح کرده و من این مطالب رو برای شما روشن تر و جامع تر توضیح میدم.

قسمت دوم مقاله درس هایی برای زندگی، قسمت دوم

 

اولین درس: هیچ دستور العملی برای زندگی وجود ندارد که برای همه ی افراد کارساز باشد.
خب این یعنی هرکسی در زندگی سبک و سیاق مخصوص به خودش رو داره که با دیگری فرق میکنه. بنابراین سعی کنید زندگی خودتون رو به شکلی که برازنده و مناسب خودتون هست رو داشته باشید.
ممکنه چیزی که برای شما خوشحال کننده و خوب هست برای دیگری به این شکل نباشه. مثلا کفشی که اندازه پای شماست، ممکنه پای دیگری رو بزنه.
بنابراین اگر شخصی کار یا راهی رو در زندگی انتخاب کرد و به نتیجه رسید به این معنا نیست که حتما برای شما هم نتیجه خوب به دنبال داشته باشه.
پس زندگی خودتون رو داشته باشید و بزارید دیگران هم زندگی خودشون رو داشته باشن.

 

 

دومین درس:ایمان، امید و عشق بزرگترین دستاوردهای تلاش بشر است.
در این باره یونگ معتقد بود که انسان ها در صورتی می تونند زندگی شاد و ثمربخشی داشته باشند که خود حقیقی شون رو بشناسند.
خب شناخت خود و رسیدن به خودشناسی مساله ای است که در روانشناسی خیلی مهم هست. این که بدونی کی هستی، دنبال چی هستی، هدف و معنای زندگیت چیه.
شما وقتی میخواین کتابی رو بخونید و کامل بشناسید و بفهمیدش، کتاب رو باز می کنید، خب این کاریه که باید در قبال خودتون هم انجام بدین، خودتون رو باز کنید.
از خودتون سوال هایی بپرسی. در مورد اینکه دنبال چی هستین؟ اهدافتون چیه؟ چرا زندگی می کنید؟ چرا خودتون رو نمیکشید؟ میخواین چی کار کنید؟ دلیل زندگی کردنتون چیه؟
و البته این سوال ها رو بدون جواب نذارید.

 

 

سومین درس: حتی یک زندگی سعادتمند نیز دارای مقادیری تاریکی است.
بحث شاد بودن همیشه بین روانشناسا مطرح بوده و همه ی ما روانشناسا هم بر اینکه شادی مطلق وجود نداره، هم نظر هستیم. زندگی هرچقدر شاد، هرچقدر مرفه، هرچقدر زیبا، باز هم مقادری تاریکی و درد و رنج درش وجود داره.
هیچ زندگی بدون مشکلی وجود نداره و تمام انسان های دنیا با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که ما از آن بیخبریم.

 

 

چهارمین درس: بزرگترین امتیاز زندگی این است که خود حقیقی تان باشید.
یونگ معتقده که زندگی کردن به شیوه راستین خودمون تنها راه دستیابی به یک موجودیت مفید و مثمرثمر است.
خودت بودن شامل کنار آمدن با بخش های مختلف شخصیت هست.
من همیشه به خودت بودن تاکید داشتم و دارم و اینکه گفته میشه خودت باش، به این معنا نیست که تمام اخلاقا و رفتارهای بدتون رو، رو کنید و بگید من خودمم.
منظور اینه که بهترین خودت باش، سعی نکن کپی شخص دیگه ای باشی و یا تظاهر کنی به چیزی که نیستی، چون زمانی این تظاهر کردن تو رو از پای درمیاره و فرسوده میکنه تا جایی که دیگه حتی خودت هم خودتو نمیشناسی.

 

 

پنجمین درس: مهم دیدگاهی است که شما به چیزهای اطرافتان دارید نه ذات حقیقی آنها.
یونگ میگه همونطور که رفتار ما منحصر به فرد و شکل گرفته از تجارب گذشته و آرزوهای آینده است، نگاه و دید و درک ما هم نسبت به موضوعات و اتفاق های مختلف متفاوت از دیگران است، پس قبل از اینکه قضاوت کنیم و فرضیه ای رو در ذهنمون ایجاد کنیم باید و باید این موضوع رو در نظر داشته باشیم.

 

 

ادامه دارد…

 

ψ مهناز نیکو – روانشناس https://instagram.com/mahnaznikoo.ir
درمانگر فردی – زوج درمانگر – خانواده درمانگر https://mahnaznikoo.ir

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید